Napsal uživatel admin dne .
Slovo „simulátor“ asi netřeba dlouze představovat. Vyrojily se jako houby po dešti jak jen vývoj PC dovolil, některé byly zdařilé, jiné méně. Ale většinou simulátory zaujaly pouze úzký profil hráčů. A jelikož nedávno byl oficiálně představen nový přírůstek do rodiny farmářských simulátorů od vydavatelské firmy Giants (pozor neplést se sérií Agrar Simulator od vydavatele UIG), tak se dnes podíváme v recenzi na zoubek dílku s názvem
Farming Simulator 2013
v německé lokalizaci s názvem Landswirtschaft Simulator 2013

Firma Giants je v oboru doslova žralokem a vytvořila opravdu „moře“ různých her s rozličným zaměřením. A právě kvůli agresivnímu, ale ne příliš detailnímu přístupu se dočkala za své všemožné simulátorové výtvory typu pokus-omyl-nevadí většího počtu záporných reakcí a proto doporučuji k této recenzi přistupovat s otevřenou myslí a pokud možno bez zátěže v podobě zážitků z různých „Autobusů, kácení dřeva či manažera skiareálu“.
![]() |
![]() |
![]() |
A jsme tady | stádo strakatců | na dvoře |
Menu nás pohladí, možnosti však vlepí políček
Zkušeného traktoristu (čti hráče hrajícího předchozí díly) menu nijak nepřekvapí – pro něj se změnila jen barva tlačítek a obrázek v pozadí a mírně hudební motiv. Pro člověka sérií nepolíbeného je hlavní menu přehledné, nezavádějící, dostatečně stručné a jasné. Osobně bych hodnotil chvalitebně za funkčnost. Je možné spustit hru jednoho hráče, více hráčů, tutoriály, titulky, odkaz na webové stránky s mody a obrazovku s nastavením.
Za obrazovku s nastavením by však autoři opět zasloužili alespoň políček textilní rukavicí, do které někdo předtím umístil cihlu a nejlépe dvakrát pálenou. Více se však dopadu jednotlivých možností nebo spíš nemožností budu věnovat v jednotlivých kapitolách.
Pojetí hry aneb pískoviště, vydělej na lopatku a postav hrad
Spíše než simulátorem je hra žánrově spíše takový "sandbox" - ohraničené velké pískoviště se vším možným, kde je pouze na Vás co budete dělat. Principy jsou ale tentokrát vázány opravdu s velkým důrazem na simulaci reálných postupů. Nikdo Vám neřekne, co musíte či nemusíte. Aby Vám nezaklepal na dveře od Vašeho domku pomyslný exekutor zabráníte pouze vyděláváním peněz. Na způsob jak nejlépe a nejrychleji si musíte přijít sami a to, do jaké míry se budete při tom bavit autor hry také nechává jen na vás. Pole je tak zapotřebí nejprve připravit kultivací. Pluh potřebujete jen na přeorání cest a ostatních ploch při rozšiřování polí. Pak je zapotřebí zasít/vysadit, dále ošetřit postřikem či hnojením a teprve potom můžete čekat na zrání úrody a sklizeň. Tou to však kolotoč jen začíná, po sklizení obilí zůstávají na poli otruby, ty je zapotřebí řádkovat, balíkovat, naložit, odvést a prodat, případně dále zpracovat.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
kultivace | a v noci | setba | postřik |
Jednou z výzev (či na Steamu achievementů) je i vydělat (rozuměj mít na kontě) 10 milionů, ale pokud bez splnění výzev obejdete žádný jiný postih než nesplněná kolonka v položce Výzvy Vás nečeká.
K rozvoji farmy budete mít k dispozici omezenou půjčku od banky, možnost zakoupit desítky různých strojů, vybavení a doplňků potřebných k farmaření – které jsou licencované. Tento detail totiž při poctivém hraní způsobí, že tyto stroje při setkání s nimi na silnici či na poli skutečně poznáte. Po zajištění základních potřeb se můžete věnovat i živočišné výrobě –chovu slepic na vejce, ovcí na vlnu a krav na mléko a místy (chápej skoro pořád, jinak je z Vás „socka“) i brigád v podobě vedlejších misí – ano, mísí typu odvez na paletě zapomenuté kufry, náhradní díly, balenou vodu či bavlnu z bodu A do bodu B. A jak Vám radí jedna z mála nápověd ve formě textu při nahrávání hry – je pouze na Vás, jestli volné prostředky použijete k rozšíření (nákupu) zemědělské půdy, vozového parku nebo skupiny zvířat.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
sekání na golfu | noční transport | zásobovací mise | kamarád při práci |
Těm pozornějším z hráčů minulých dílů jistě neunikla největší novinka oproti předchozím dílům. Giants si totiž od konkurence půjčili nápad s nutností pořizování vlastní orné zemědělské půdy před tím, než na ní může spočinout noha vašeho pomocníka, vlastní či dokonce pneumatika vašeho stroje. Prostě a jednoduše začínáte hru jednoho hráče s jedním políčkem, pár stroji a základními budovami farmy obklopující váš dům. A že se budete muset sakra otáčet, než budete mít alespoň základní stroje na zabezpečení pěstování a chovu všech možných druhů plodin a zvířat.
![]() |
![]() |
![]() |
slepice | ovce | kravky |
Z plodin můžete pěstovat ječmen (to obilí s „fousky“), pšenice („bez fousků“), řepka olejka, kukuřice, řepa cukrovka a brambory. Jako živého tvora můžete chovat slepice, ovce a krávy. Z každého budete mít užitek, masakr se nekoná a naštěstí vám při nedostatku péče nechcípne, což se bohužel nedá říct o pěstovaných plodinách. A to je druhá největší změna oproti předchozímu dílu.
Plodiny ponechané příliš dlouhou ve stádiu pro sklizení vám shnijí/uschnou přímo na poli a jediné co s nimi v takovém případě můžete udělat je vzít kultivátor a připravit políčko na novou sadbu. Naštěstí, pokud se vám nedostává času, můžete se pokusit alespoň o sklizení prostřední třetiny pole, protože pole hnije z prostředka a vždy jen třetina šířky pole, ale pozor téměř celá délka.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
přípravné práce | sklizeň | opět sklizeň | a je hotovo |
O produkty ovcí a slepic je také zapotřebí se starat. Sice neshnijou, ale dokud neposbíráte starší, nové se neobjeví, a to by Vás hlavně v případě vlny hodně mrzelo. Funguje to tak, že je stanovený maximální limit pro danou komoditu a v případě naplnění na 100% musíte vejce nebo vlnu odebrat z ohrádky resp. betonového terčíku. Až potom bude moci produkce pokračovat. Vlny přibývá v balíku cca 5% za 3 vteřiny reálného času při časovém násobiči 120x pokud máte 300 ovcí. Takže cca alespoň za hodinu herního času je dobré se při takovém stádu mrknout na balík s vlnou. A nebo tuto péči svěřit dalšímu živému hráči.
Výběr u obchodníka aneb ne vše využijete
Jak jsem zmínil – veškeré položky v obchodě – dostupné přes ikonu u obchodního centra ve městě či stiskem klávesy „P“ jsou licencované. Výběr je možné filtrovat dle výrobce, typu, názvu, vlastnictví, umístitelnosti a dalších parametrů. Věcí na výběr je totiž tolik, že pokud je máte zobrazené všechny po čase budete muset listovat mezi několika stránkami a to by bylo zdlouhavé. Širší nabídka všeho možného určitě potěší. Hráči minulého dílu by mohli namítnout, že zhruba polovina strojů byla u minulého dílu přítomna skrze 4 DLC balíčky (tedy DLC 1,2,3 a ProFarm), ale zde je to již v základu za cenu třetiny celkové ceny předchozího dílu. Takže určitě palec nahoru. Trochu zklamaní budete po pár desítkách sklizených hektarů, protože ani nejlepší z pouze 3 nabízených kombajnů na zrno nenabízí optimální poměr cena/výkon pro sklízení větších než malých polí. Zde mi citelně chybí nabídka kombajnů značky Claas – hlavně vlajkové lodi Lexion 770TT s příslušenstvím. Moderská komunita tento nedostatek jistě zacelí modem, ale chvilku to potrvá.
![]() |
![]() |
![]() |
první řádka | už to bude | hotovo |
Stále chybí také automatický sběrný vozík na kulaté balíky. S originálními doplňky ve formě předního nakladače vidlice na balíky a plochého přívěsu sice kulaté balíky také naložíte/složíte, ale chce to pevné nervy, jinak o ně buď přijdete anebo budou v „kýblu“ a to je u hry pro zábavu škoda. Nově jsou rozděleny secí stroje na plodiny, které je možné sít/sázet. Úplně nová je kategorie krmných a obslužných strojů pro pěstování dobytka. Mile překvapí také do detailu propracované kombajny na sběr řepy a brambor. Pro vylepšení herního zážitku doporučuji stahovat pravidelně také oficiální mody přímo z menu hry.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
řádkování | kulaté balíky | odvoz balíků | balíkování se protáhlo |
Nejvíce se rozrostly kategorie traktorů a vleků. Vleky můžete využít prakticky všechny, je to jen otázka, jak se vám ten který líbí. Všechny jsou vyhotovené se smyslem pro detail se zachováním ohledu na plynulost hraní. Zde opět palec nahoru. Výběr traktorů si naopak odnáší palec dolů. Traktorů je opravdu hodně. Ale při hraní zjistíte, že na traktoru je důležitý hlavně výkon, pak akcelerace a maximální rychlost, spotřeba a vzhled. Oficiální nabídka v současné době vypadá, jakoby se autoři inspirovali pouze posledním kritériem. Jak jinak by bylo možné, že 3 traktory mají více jak 150 kW a zbytek z cca 25 strojů se dělí na dvě skupiny pod 150kW a pod 100 kW pouze se změnou vzhledu (typu šedá vs zelená kabina/blatníky). Ze zkušenosti se všemi možnými vleky a příslušenstvím mohu říci, že méně jak 150kW se hodí maximálně pro malé vleky a některé secí stroje. Ostatní příslušenství vyžaduje pro bezproblémový chod alespoň střední třídu do 150kW.
Mohlo by se zdát, že nejlepší bude maximální výkon, ale překvapení se bohužel koná. Maximální výkon u „rudého ďábla“ v podobě výstavního Case IH v provedení Steiger 600 či TerraTrac s pásy u ničeho nevyužijete, jeho maximální rychlost 40km/h, pomalá akcelerace, šílená spotřeba od 20km/h, neohrabanost a nemožnost připojení zařízení určená pro přední trojbod - žádný totiž nemá - z něj dělá nemožnou želvu s úžasným zvukem motoru a klaksonu jen pro vystavení na dvorku – proto „výstavní“.
![]() |
![]() |
![]() |
Bührer | Case IH Steiger a DeutzFahr 7250TTV | kombajn na řepu |
Mými osobními favority se tak stali dle chronologického ražení dle toho jako brzo si je můžete dovolit: nenáročný tahoun Bührer 6250 (za cca 60 tisíc) – tahoun klasického hranatého designu s ucházejím výkonem, zvukem a skvělou cenou - a nádherný užitečný DeutzFahr 7250 TTV (za bratru více jak 260 tisíc) – zde bych vyzdvihl design od kol po karoserii a světla, zvuk a sílu. Z kategorie předních nakladačů mohu doporučit jedině DeutzFahr Front Loader – s ním stihnete i téměř nemožné transportní mise napříč celou mapou s dostatečnou časovou rezervou i při jízdě jen po cestách. Všechny ostatní kousky z traktorové techniky propadávají v hlavním kritériu výkon či použitelnost/cena. V případě uživatelských modů je to úplně jiná písnička, ale to už je v jiné kapitole.
Jak se takový traktor vůbec řídí?
Ovládání traktorů může novým hráčům přijít ze začátku trošku zbrklé, ale jakmile si zažijete ovládání standardního modelu W plyn, S brzda, A,D zatáčení vlevo, vpravo, k tomu tempomat na číslicích 1,2,3 a 4 a k tomu druhou rukou myš či doplňkové funkce na klávesách V,B,X a G pro funkce příslušenství, vše půjde jako po másle. Hra nabízí i možnost ovládání prostřednictvím gamepadu.
Oproti předchozímu dílu je zde znatelné alespoň částečné zjednodušení, kdy vždy platí, že klávesa X je tak vždy pro rozložení stroje ze složeného stavu a naopak, V pro spuštění secí/sběrací lišty na úroveň pole a zpět, B pro zapnutí/vypnutí příslušenství a G pro přepínání mezi předním/zadním příslušenstvím nebo vlekem. Zároveň je toto přepínání graficky znázorněno vpravo nad ukazateli rychlosti, stavu paliva, procentem zaplnění zásobníků a penězi. Což je opět zlepšení oproti předchozímu dílu, kdy si to člověk musel pamatovat, graficky znázorněno nebylo a v případech více vleků to byla doslova loterie. Kamera je volitelná buď zevnitř vozidla v úrovni očí řidiče nebo z venku vázaná na osu z s libovolným náklonem a možností přiblížení či oddálení. Zároveň byly ošetřeny kolize kamery tak, aby místo průhledu skrze jiné objekty kamera raději poskočila a kus blíž/dál. Volnost kamery mi přijde dostatečná i na přesnou manipulaci na poli i mezi budovami.
Dost času také strávíte přepínáním mezi obrazovkami vašeho PDA, což je jakási obdoba herního pomocníka. Zde najdete všechny možné druhy informací, které by vám měli pomoci se zorientovat v herním světě. Opravdu tomu tak je, stačí alespoň 1x projet mapu z horní poloviny do spodní. Tím získáte pomocí mapy přehled o celé herní ploše a pomocí zobrazených ikon také o místech zájmu, jako jsou prodejní místa (výsypné body), ohrady se zvířaty, bankomaty sloužící ke správě půjčky, čerpací stanice a nádrže pro doplnění paliva a také obchod, na jehož parkovišti se vám objeví jakýkoli zakoupený kus vybavení.
V ovládání PDA stále vidím velkou možnost pro zlepšení, protože mi přijde hloupé, že k ovládání nemůžu použít myš a stránky mohu přepínat pouze v rotaci a bez možnosti zpětného kroku. K vypnutí PDA ze stránky s mapou tak musíte 7x stisknout klávesu I. Což při jízdě traktorem může vést i k havárii.
Podobně velký kus práce by se dal odvést také na fyzice traktorů. Traktory se sice naklání v závislosti na rychlosti pohybu, hmotnosti navěšeného příslušenství a náklonu kol. Při rozjezdu a brzdění také. Ale zázraky se nekonají. Do určité hranice drží a neklouznou, a jakmile je tato hranice ostrostí zatáčky nebo rozdílem náběhových hran (čti skokem přes kopce) překonána tak jsou z toho na chvíli papírové modely. Ale na parkur jsou tu jiné tituly a tak se tyto situace stávají spíš výjimkou potvrzující pravidlo, že se to hýbe +- tak jak má.
Většinu strojů je možné pohodlně ovládat i přímo z kabiny. Nejlépe se mi takto „kočírovaly“ kombajny na brambory a řepu.
![]() |
![]() |
v kombajnu | v traktoru |
Demolition derby? aneb interakce s prostředím
Žádné bourání domečků se nekoná. Osobně si myslím, že bohudík, protože i přes veškerou snahu se nevyhnete situacím, kdy část zařízení nebo vozidla narazí do domu/stromu nebo ohrady. V případě destrukce by pak mapa vypadala po pár hodinách hraní jako v populární sérii „Bojiště“ (čti Battlefield), kdy ve hře na 800+ lístků běháte po rozházené ornici, kde jsou zbytky kráterů a ohořelých stromků, nepočítaje rozházené cihly ze zbytků budov. Pro některé hráče by to možná byla zajímavá představa, ale v tomto konceptu to realizovat nelze, protože ani při herní době, která při psaní recenze činí necelých 80 hodin (ano, vážně 80 hodin) čistého času, nemám ještě všechnu výbavu a stroje a z okolo 45 možných polí k nákupu vlastním 6 menších. Takže jsem se zdaleka ještě nedostal na konec.
Apropo zpět k tématu – vliv hmotnosti jsem zmínil již v minulém odstavci nyní ji uvedu i ve vztahu k okolí. Konkurent se v minulém dílu blýskl fyzikou propadu zeminy, nahrábnutím špíny do kol, postupným uvolňováním této špíny na vozovku a také nádherně realistickým kyvem hnaných náprav. Nic takového zde nenajdete – na tom prostě autoři hru nepostavili. Z jedné strany je to možná tím, že by pak asi už nebylo co vylepšovat z pohledu fyziky, z druhé strany by to asi dalo na frak enginu – přiznejme, že konkurent našeho titulu jel na stejné sestavě daleko hůře – a z té třetí ?! Ano, třetí strany, jsou autoři možná líní v duchu hesla, že si přeci nezabijí značku dokonalou hrou, protože co by dělali potom? Zní to hrozně, ale z celkového pohledu je toto drobnost, které si při té vší farmářské činnosti nevšimnete, a kdyby do toho všeho přibyla ještě možnost se v bahně zahrabat, vyšvihnout řádky křivě, jako když malují silničáři dělicí čáru ve filmu s Funesem jen kvůli tomu, že nápravy se, světe div se, kývou – od toho se jim říká kyvné, tak to by bylo moc. Stejně jednoduše je brána kolize předmětu. Rozlišení na statické objekty a dynamické objekty – spíše pohyblivé je hlavně proto, aby když váš rozevřený 40 m široký rozprašovač narazí do stromu, tak neupadne strom, ani rameno rozprašovače (ještě, že tak, když je tak drahý :) ale buď se o něj zarazí, nebo se začne celek, tedy traktor otáčet s pivotním bodem, který tvoří překážka. To už záleží na hmotnosti, rychlosti a výkonu motoru. A je pravda, že tímto částečným zjednodušením, se nejenom z marketingového hlediska přibližují masám. A to jde přeci až na prvním místě.
Veškerou interakci týkající se vaší postavy nebo vozidla směrem ke statickým objektům provádíte pomocí míst či bodů, které jsou náležitě označeny páskami na zemi, 3D ikonou přímo na herní mapě a také 2D ikonou na mapě z PDA. To se týká hlavně zón k vysypání plodin za účelem prodeje, odložení palet s vlnou za stejným účelem, prodejem techniky. Ono ve skutečnosti taky nevyklopíte valník brambor vrátnému hned za závorou, ale na místě k tomu určeném. Jsou zde i předměty či místa neoznačená na mapě. Např. napájecí fontánky a žlaby, které slouží k doplnění zásoby vody např. pro skleníky tam, kde není přístup k řece. Palety pro doplňování osiva nebo zásobníky, kde je možné natankovat postřik do postřikovacího aparátu. U všech těchto míst se ještě rozlišuje, zda se provádí interakce z vozidla či v pozici chodce. Typický případ obsluhy pěšmo jsou třeba bankomaty a značky pro nákup či aukci pole. Jakmile tedy stojíte na správném místě přidá se do informačního okénka popisek jakým písmenem můžete provést tu či onu činnost. Toto nápovědní okénko můžete i zakrýt stiskem klávesy F1, pokud byste potřebovali větší výhled na dění okolo.
Autoři si pro nás také opět připravili hledání skrytých předmětů. Tentokrát je po mapě po založení kampaně přichystáno 100 podkov. Po jejich nalezení se zobrazí hláška, že nic konkrétního se nemění, ale že nám bude více přát štěstí a že uvidíme. Osobně doporučuji si hledání podkov zjednodušit alespoň satelitní mapou se zvýrazněným místem výskytu podkovy, protože očekávání, že všechny podkovy nalezne hráč jen tak náhodou a během hraní je opravdu bláhové. Přiznávám, že plotem ohraničený háječek s houbami, rohy všemožných stodol a garáži k výskytu podkov skutečně lákají. Dokonce autoři umístili 3 kousky záludně do míst, kam se vyšplháte jedině s pomocí vysokozdvižné techniky. Ale zábavu dohledávání skrytých věcí spatřuji alespoň v práci s nějakým lokátorem typu beep beep, bip, bip, bip. Pamětníci mohou třeba vzpomenout na detektor ze série Stalker. Na nějakých 9 km2 měřeno od oka odhadem nějakých 100 podkov není za každým rohem, hlavně když je odměna neznámá. Přesto mi to nedalo, a dokud nebyly všechny moje, tak mi ta hanebná sběrová akce nedala spát – no jsem už prostě takový.
![]() |
![]() |
podkova | a další |
Nákupy, půjčka v bance nebo naopak?
Zda půjčit či nikoli je jen na vás. Na jednu stranu je možné si půjčit kdykoli a stejně tak i obnos vrátit, na druhou stranu se maximální hranice výše půjčky nemění, takže není možné se bohužel zaručit již nabytým majetkem zaručit při plánovaném nákupu drahého vybavení. A to třeba při nákupu strojů s cenou nad 400 tisíc znamená docela problém. Každopádně úrok i z největší půjčky je prakticky zadarmo a tak mohu půjčku vřele doporučit. Splacení půjčky je důležité pouze pro hráče toužící po splnění další z výzev a tou je právě ono srovnání závazků.
No a co s naspořenými prostředky? Utratit! Ono to ani jinak nepůjde, to zjistíte velice brzy. Přiznám se, že i na obtížnost normal – na výběr máte obtížnost snadnou, normální a těžkou – mi tento nový díl přišel doslova jako „HardCore“. Neustále máte málo peněz, a aby bylo možné prodávat 18 balíků slámy za 5 tisíc, tak bychom nutně potřebovali nový traktor za 60 tisíc a vlek za „bratru“ 95 tisíc… Prostě a jednoduše, když se dostanete k nákupu nového přírůstku strojového parku, tak si toho vážíte už jenom pro ten čas, který do získání potřebných prostředků investovali. Pak také přichází druhá strana mince v podobě pouze poloviční sumy při odprodání jakéhokoli vybavení zpět obchodníkovi a absence modelu opotřebení. Dopad omylem zakoupeného vybavení a jeho prodeje zpět na vaší peněženku můžete zmírnit pouze prodejem přímo u obchodníka na vyznačeném místě, kdy vám zaplatí o 20% ceny navíc, stále tak dostanete zpět pouze 70% původní ceny zboží. Tato možnost se však vztahuje pouze na stroje a vybavení.
![]() |
![]() |
![]() |
bankomat a prodejní zóna | rozhraní obchodu | denní finanční přehled |
Třetí nejvýraznější změnou je také denní udržovací poplatek, jakýsi upkeep či opotřebení vyjádřené penězi, takže pokud příliš často jen poháníte čas zrychleně kupředu, dočkáte se v pokročilém stádiu hry znatelného úbytku finančních prostředků. Tento prvek mě na začátku hraní opravdu štval, ale právě on stimuluje hráče k vytvoření dlouhodobě prosperujících prvků jako je chov dobytka, výroba a prodej či zpracování siláže nebo dokonce nákup včelínů, obhospodařování skleníků či instalaci solárních panelů nebo výstavbu větrných elektráren. Tento faktor také rozhoduje při nákupu jakéhokoli vybavení. Otázkou totiž je, zdali pro Vás 2x dražší traktor nejenom vstupní cenou ale i údržbou je schopen vykonat dvojnásobek práce?
Vývoj cen jednotlivých komodit naleznete rovněž v PDA. Takže je jednoduché se podle skladových zásob rozhodnout, jaký druh obilí můžete a chcete zasít. Vliv na výběr plodiny má také vývoj zvýšené poptávky. Čas od času se totiž prostřednictvím zprávy ve hře dozvíte o časově omezených akcích – takzvaných žádaných výkupech – kdy máte na pár hodin navýšenou výkupní cenu určité komodity o pár až 100 procent. Další akce je vždy na jinou plodinu než byla předchozí, takže se vyplatí po akci sázet jinou než akční plodinu. – více v kapitole „Dějová linka“
IMG ukázky PDA
Rozložení cen je na první pohled hrozné, ano hrozné… Vše v rádu desítek či dokonce stovek tisíc. Slušný traktor za 260 tisíc, střední políčko 150-250 tisíc, kombajn 400-450 tisíc a třešnička na dortu – větrná elektrárna za 1250 tisíc (ano, meloun a čtvrt) a na to všechno vydělávat po stovkách, či tisíc pokud se na brigádě zadaří. Člověk by řekl, že na tohle starý traktor stačí, ale někdy nestačí a nákupu lepšího se nevyhnete. Jakmile ale hru slušně rozehrajete a investujete s ohledem na vstupní náklady vs. výkupní ceny, brzy máte alespoň základní zdroj příjmu a časem bude lépe a lépe.
Občas na vaší virtuální peněženku zaútočí hra také náhodnou slevovou akcí u obchodníka či vyhlášením aukce na jedno z vámi nevlastněných polí. V akci se dá pořídit až o 30% levněji, a to se vyplatí. Ceny pozemků se v konečné nabídce vyšplhají až na 90% běžné pořizovací ceny, proto jsem této nabídky zatím nevyužil.
Grafické zpracování – klenot nebo pozlátko.
Hra běžela na sestavě Phenom II X6, 8GB RAM, CrossFireX 2x MSI HD 6950 na ovladačích 12.10. A běžela hezky – slovy čísel tak 40-60 FPS na plné HD rozlišení tedy 1920x1080 a úroveň detailů Velmi Vysoké, v ovladačích s antialiasingem a 8mi násobným vyhlazováním. Místy se hra propadne na 20 FPS zejména při pohledu přes celou krajinu, ale to spíše zřídka. Tento jev se mi vyskytoval spíše při pohledu z venku, při pohledu z kabiny mi přišly hodnoty FPS konstantnější, ale oproti skutečnosti, se tu všechno uřídit z kabiny nedá. Na vině je zde ale částečně grafický kabátek, kdy ne všechno co v reálu je vidět a hlavně absence obrazu v zrcátkách. Hra jinak působí harmonickým dojmem, barev není moc ani málo. Většina strojů disponuje matnými i lesklými povrchy. Osvětlení je obstojné (lepší než v minulém dílu), dynamické stíny ostřeji počítané (oproti předchozímu dílu), a hlavně nezpůsobuje poklesy FPS ani žádné dopočítávání takzvaně „za pochodu“. Dynamická změna nasvětlení při změně den a noc také nevyžaduje nahrávání. A to se na plynulosti hraní podepisuje opravdu hodně.
![]() |
![]() |
![]() |
noční hájek | noční město | noční zákoutí |
Dále jsem si také všiml změny v pojetí textur, kdy mají všechny textury, nejmarkantnější to je na strojích detailněji propracovaný mipmapping, avšak podkladové textury jsou retušované do stylu vodovek. Nejprve jsem z toho byl mírně zklamaný, avšak s přibývajícími stroji, které jsou propracované do mnohem větších detailů než minule (např. kabeláž, řídící táhla, hnací hřídele, apod.) nepůsobí tak umělým dojmem. Protože ve spojení s vyhlazováním textur a antialiasingem tvoří naopak dojem reálnějšího celkového obrazu při pohledu na stroj jako celek. A to se mi líbí a moc. Samotné grafické nastavení v menu vám příliš voleb nenabízí, je zde prakticky jen rozlišení, 4 úrovně detailů – abyste byly schopní přečíst nápisy na strojích, doporučuji alespoň medium, tedy střední, vyhlazování a volbu režimu celé obrazovky. O detailnější nastavení se tak zkušenější hráč musí postarat externě pomocí ovladačů grafické karty. Ale i při nastavení detailů jen pomocí nastavení ve hře je schopná hra vykreslovat scénu na nejvyšší detaily v rozlišení 1400x900 v obstojném tempu na dvoujádrovém noteboku s grafickou kartou typu Nvidia 7900M a 3GB operační paměti. Což minulý díl nezvládal.
Všechny obrázky jsou vysnímány přímo z mé hry a pro potřeby zveřejnění na webových stránkách komprimovány do formátu jpeg, takže bohužel nemohou plně odrážet úroveň hry v běhu. Na posouzení je nejlepší ozkoušení a tak je možné si z externích zdrojů (odkaz na konci recenze) stáhnout demo, ve kterém je vše tak jako ve finální hře, pouze s omezením ukládání a šířky herního obsahu.
Zvuky a hudba
Zvuky jsou vzhledem k současné produkci průměrem, proto neurazí, ale bohužel ani nijak zvlášť nenadchnou. Doporučuji hned po prvním startu hry, stáhnout hlasitost zvuku na cca 20% a až s dalším hraním případně upravit dle potřeby. Hra na vás totiž zaútočí vyšší hlasitostí, ve hře hlasitost změnit nejde a ukončit kvůli tomu hru chtít nebudete. Ono ostatně zvuku i hudby se týká jen to jedno jediné nastavení hlasitosti, dokonce není možné ovlivnit hudbu zvlášť. Jinak standardní zvuky vozidel jsou uvěřitelné, ozvučení není přemrštěné, ale stále je co slyšet. A hlavně v blízkosti zvířat si opravdu připadáte jako na farmě. Za málo peněz hodně muziky – no tak to v případě hudby jako takové moc neplatí, protože zvuková stopa je jen jedna v menu, ve hře žádná hudba nehraje. Jediné co Vám zbude, pokud chcete k burácení motoru poslouchat hudbu, je externí aplikace. Takže za mě průměrné, ale mohlo být mnohem, mnohem lepší.
Víc hlav víc ví, ale víc rukou víc udělá
Pro kariéru by opravdu bylo vhodnější označení „hra jednoho hráče“. Protože je téměř totožná se hrou více hráčů jen s pár rozdíly oproti ostatním hrám, kde je rozdíl diametrální. Ne, naštěstí traktory nejezdí jinak a podobně, ale nemáte pomocníky, tedy živé. Ze začátku hravě stíháte, brigády ve formě výpomoci se sečením trávy v kempu nebo golfovém klubu nebo doručením čehokoli na paletě z bodu A do bodu B je zábava – tedy pokud máte nejrychlejší traktor, jinak je to peklo. Autoři se zřejmě shlédli v trucktrialu a vymezený čas vyjde s rezervou jen v případě, že kopce sjíždíte dolu či nahoru. Ale dá se to nacvičit a časem zvládnete i více jak 50 transportních a žacích misí, což je mimochodem další výzva hry. Dále strategicky rozhodujete, jestli se plodiny prodají teď, nebo zkusíte počkat až budou v akci po krátkou dobu až za dvojnásobek původní ceny. Jak se váš vozový park rozrůstá podobně jako obdělávaná pole. Začne vás tlačit čas, protože i reálným časem prostě přestáváte stíhat.
![]() |
![]() |
sklizeň brambor | odvoz ovčí vlny |
Než zasejete, sklidíte, zoráte, pokosíte trávu pro krávy, usušíte, obrátíte, nabalíkujete, rozdělíte nebo rozházíte, tak už to jde celé dokola. Máte tedy stejně jako v předchozím díle možnost využít u některých strojů služeb brigádníka (čti autopilota), kterého musíte platit. A protože s ním nepokecáte, tak je super možností si hru uložit a pokračovat v ní v režimu více hráčů s až 9 živými pomocníky. Jediné o co se připravíte je místní doprava ve formě všude se pletoucích aut, ale věřte, že po druhé, třetí srážce s autem ji rádi oželíte. Mise může dělat jen zakladatel hry, ne že by mise zmizeli, ale ostatní hráči nevidí informace o trase na PDA, úkol by tak plnili „se zavázanýma očima“. Vše ostatní je synchronizované a můžete vykonávat s pomocí ostatních. A to teprve začíná ta opravdová farma. Sklízet obilí kombajnem, kdy další hráč jede podél vás, vy mu sypete obilí z bunkru přímo do vleku (čti úložného prostoru kombajnu) a další hráči jedou okolo s pluhem, či vlekem prodat úrodu – to je jen jedna ze situací, která ve vás upevňuje pocit, že jste opravdu součástí farmy, kde to žije.. Jako správce máte dále možnost přidělovat finance jednotlivým hráčům, povolit nákup, prodej strojů či dokonce tvorbu nových polí. Hráči tak s oblibou tvoří jakási zemědělská družstva, ve kterých se pravidelně scházejí. Tato komunita je momentálně velmi široká a na její šířce mají zásluhu také tvůrci modů jimž je výrobce hry vcelku nakloněn a o tom v dalším odstavci.
Mody – rozšíření, vylepšení
Výrobce k této hře po bezplatné registraci na domovské webové stránce nabízí ke stažení kompletní vývojovou sadu včetně příkladových modelů všeho možného. Je si totiž vědom, že od minulého dílu totiž modeři – tedy lidé, kteří se zabývají tvorbou vylepšení či doplňků – odvedli minimálně tolik práce jako on. A to dokonce zadarmo a s nadšením a to je na přídavcích vidět. Téměř na každou chybku či chybějící model, značku, druh stroje nebo doplňku tak tito lidé vytvoří opravu, která je vlastně rozšířením původního obsahu hry. Hra tato rozšíření podporuje a na různých webových stránkách se s přibývajícím časem od vydání hry objevuje stále více věcí ke stažení zdarma. Hra jako taková vám v režimu více hráčů sama ukáže, který doplněk vám oproti zakladateli hry chybí a je možné jej doplnit a k zakladateli se připojit. Zde bych viděl možnost v systému např. z Half-life a jiných her, kdy se mody tahají přímo od klienta, ale chápu, že vzhledem k síťovému kódu by to nemuselo být bez jeho úpravy nejšťastnější řešení. Navíc skupiny lidí spolu hrající si tyto mody předávají mezi s sebou.
![]() |
![]() |
![]() |
mňamka pro strakáče už jede | servírování | a velká sekačka |
Doplňky mohou obsah hry rozšířit o desítky nových strojů, doplňků a dokonce plodin, a proto je možné posuzovat pouze hru jako takovou. Každý hráč si ji totiž může přizpůsobit tzv. k obrazu svému.
Ostatní informace
Čeština ze Steamu uvolněna nebyla. Někteří tak můžou mít problém s popisky strojů a výkazy v PDA, ale strýček Google a jeho překladač pomohou a v dlouhodobém horizontu to opravdu problém není.
DLC zatím žádné k dispozici nejsou, ale i tak je hra s ohledem na oficiální obsah při nákupu rozmanitější, než jeho předchůdci. K dispozici na Steamu za cca €24,99 (na naše kačky kolem 630 Kč, což je zhruba dvojnásobek oproti cenovce na nosičích v prodejnách českých distributorů – tam se pohybuje cena za základní verzi od 350 do 400 Kč), občas se však vyskytuje akce s 50% slevou a to už vychází do 350 Kč. Je možné sehnat i premium edici obsahující sběratelské kartičky, model traktoru a bonusový traktor k použití ve hře za bratru 1100Kč. Hra každopádně nabízí i v základním provedení opravdu desítky až stovky hodin dobré zábavy a vytváří tak poměr zábava/cena, kterým se jen tak nějaká hra pyšnit nemůže. A jestli do toho půjdete nebo ne to už teď možná tušíte i Vy.
Hra je hlavně o pocitu sounáležitosti s farmou a těm, kteří se do této role vcítí alespoň částečně, nabízí vynikající alternativu k různé střílečky na bojišti či zatuchlým kobkám v nějakém RPG titulu. Prostředí je opravdu až idylické - klokotající potůčky, šumící řeka a další zvukové kulisy se snaží ucelit dojem, že se opravdu pohybujete venku v přírodě a máte radost z obilí a zvířat, která se vám daří pěstovat a chovat. To se hře daří na výbornou, ale skóre vyšší jak 7 z 10 si podle mě nezaslouží třeba proto, že hra není inovativní až tolik, a hodně toho zbývá dopilovat k dokonalosti. Doplňky Vám k tomu alespoň částečně pomohou - časem, ale to už není původní hra.
Mé hodnocení – 7/10
Plusy
+ grafika
+ propracované stroje v základu
+ detailní principy farmy, mnohem propracovanější než dříve.
+ velmi dobrá optimalizace
+ podpora doplňků a modderská základna
+ hra více hráčů je nyní mnohem plynulejší než předchozí díly
+ cena; za tuto cenu se běžně prodávají tituly, kterým se o hratelnosti FS2013 maximálně zdá.
Mínusy
- občasné lagy vinou síťového kódu
- nedostatečné nastavení videa a zvuku v menu a nemožnost je ovlivnit ve hře
- občasné bugy v multiplayeru, kdy spoluhráč nemůže ovládat vybavení, dokud si do zařízení nesedne zakladatel hry a odpojí/připojí problémový díl.
- malý počet map v základu (pouze 1); modů s novými mapami jsou tisíce, proto jen zmiňuji pro úplnost
Ze začátku jsem chtěl hodnotit jako 9/10, hlavně proto, že série Farming Simulator je již od dílu 2009 mou srdcovou záležitostí, děda měl malé hospodářství, traktor mě nechal řídit už v 16ti letech a zvuk nastartovaného více jak 4 válcového přeplňovaného motorů je pro mě rajskou hudbou. Ale s přibývající herní dobou – nyní 98 hodin čistého času – zmizel pocit euforie z nového dílu a snažím se k hodnocení přistupovat k hodnocení objektivně s ohledem na poměr cena/herní doba/zábava jaký je tento herní titul schopen nabídnout. Nebojte, není to šok, spíš jen, že to není až takový klenot, jaký z toho mohl být, kdyby se studiu Giants nadprůměrně chtělo. Tak snad příště …
Těším se na Vaše reakce a někdy příště u další recenze na viděnou :)
Demo této hry si můžete stáhnout přímo od výrobce ZDE, je také zařazeno v sekci DEMA KE STAŽENÍ
- Pro psaní komentářů se přihlaste nebo zaregistrujte.